יום שלישי, 14 באפריל 2020

צוותי חינוך - חוסן אישי ומייצרות חוסן לאומי

200,000 נשות ואנשי חינוך במערכת החינוך + כ - 5000 במעונות וגנים פרטייים, הן בעצם שדרה שמייצרת חוסן קהילתי ומדיני, והתקשורת הופכת את עבודתן / אי עבודתן/ התנדבותן הרצויה (האומנם?) ואת החלומות הציבוריים למשהו שמדברים עליו יותר מאשר איתו.
פוסט זה ממסתכל על השיח עלינו, נשות ואנשי החינוך, ואת החשיבות של נשות חינוך לטפל בעצמן (פוסט/ים נוסף יעסוק בלמידה מרחוק ושינוי אפשרי במערכת החינוך)


מה מעסיק אותנו?

בחודש האחרון נחשפנו כולנו למציאות קיומית עליה קראנו וראינו בספרים וסרטי אסונות. באופן כללי ניתן לומר שמדינות העולם, מי מהר יותר ומי פחות הצליחו להבין את האתגר והן נוקטות צעדים רבים בנסיון לבלום התפשטות שאינה נשלטת.
צוותי החינוך התגייסו לפעולה של למידה מרחוק תוך פחות מ – 24 שעות, תוך התמודדות עם אתגרים מורכבים – טכנולוגיים, לוגיסטיים ותודעתיים, הן של הצוותים, הן בהיבט האישי כהורים וילדים להורים בני 60 ומעלה, והן ברמת התמודדות אישית עם מצב אי הוודאות.

במקביל להתגייסות המהירה במישור הציבורי – תקשורתי נחשפנו לשיח לא מכבד על זכויות צוותי ההוראה ועל החובות המצופים מהם; כולל דיונים ציבוריים על שכר וחובות המורות והמורים, בשל מורכבות המצב במשק ומורכבות החיים של הורים וילדים בבתים, במגבלות יציאה.
שיח שכזה, שמתקיים מעל לראשי נשות ואנשי החינוך, וכן בקבוצות הפייסבוק של נשות חינוך ושל הורים ונשות ואנשי חינוך מייצרים לחץ נוסף שמתווסף ללחצים הקיימים.

לחצים המופעלים על נשות ואנשי חינוך בתקופת הקורונה 


במקביל ללחצים נשות ואנשי החינוך נתנו מענה מופלא בתקופת אי וודאות, מענה שהתגבש תוך כדי תנועה באופן דינמי, וענה על מספר היבטים חשובים לרציפות תפקודית; 

המענים הללו הם נקודות חוזק לנשות החינוך

1.     הם מייצרים עבורן שגרה.

2.     חוסן וחוזק פנימי.

3.     מקור לגאווה אישית ופרופסיונלית.

4.     עקומת למידה פדגוגית משמעותית, שטומנת בחובה אפשרות לשינוי רדיקלי של מערכת החינוך.

כוחם הנוסף הוא בהיותם צירי חוסן קהילתיים –

1.     מסייעים בבניית שגרת יום בבתים.

2.     קשר אישי מסייע להורים, ולעיתים קריטי במשפחות קצה.

3.     מענה מנטלי לילדים – כאשר ילדים וילדות מקבלים משימות לביצוע, שמאפשרות בחירה ועצמאות, ומייצרות אקטיביות – החוסן המנטלי שלהם עולה.

4.     אפשרו לזהות מקרים של מצוקה וצורך בסיוע נוסף.

הצלחות הלמידה מרחוק בהיבט חוסן


אין אנו יודעות מה יקרה אחרי פסח, האם תימשך הלמידה מרחוק, האם מתכונתה תהיה דומה או שונה משמעותית, האם רמת האוטונומיה של בתיה"ס תישאר ועוד.
מסקרים שונים נראה שדעת הקהל בנוגע ללמידה מרחוק מורכבת מגילאי הילדים, מצב סוציואקונומי, שיוך לקהילות שתופסות חינוך באופנים שונים ועוד.
במידה ותופסק הלמידה מרחוק המורות יכנסו למצב של המתנה עד חידוש הלימודים, וזה יהיה אתגר רגשי – מנטלי משמעותי.



אני מציעה לכן ולכם, אחרי הבנת הסיטואציה המורכבת לקחת זמן לעצמכן-ם, לחזק את החוסן המנטלי שלכן.
כאשר אנו נדרשות, פועלות ויש תמיכה לתפקיד שלנו החוסן שלנו מיטבי;
כאשר גורמים שונים, סובייקטיביים ואובייקטיביים מפריעים לנו, החוסן שלנו עלול להתערער.
אנו בתקופה אי וודאית, הגמישות שלנו חשובה, והיציבות הרגשית שלנו ניתנת לאימון והגברה.

מה מומלץ?

1. יצירת שגרת יום בעלת מאפיינים קבועים, גם אם הם גמישים ביישום, וגם אם הם פתוחים לשינויים - לדוגמה:

במידה ומתקיימת למידה מרחוק - הבנת המשמעות מבחינתכן והלימה למטרות ביה"ס - תכנון סביב צירים ברורים

קריאה - לילדים קוראים

זמן ציור (לא חובה כל יום, אך חשוב שיהיה זמן הבעה שאינו מילולי)

כתיבה ביומן אישי (לא חובה כל יום) - ניתן לתת זמן כתיבה חופשית או לעבוד דרך שאלה מנחה

זמן איכות הורים - ילדים (קריאת ספר, שיחה, ספורט יחד, בישול ואפייה וכד').


2. לדבר על זה

חשוב מאוד לדבר על המצב,

התעלמות מייצרת חששות, לעיתים לא ריאליות.

מומלץ להסביר לילדים על המצב בהתאם לרמת הגיל (הצוותים החינוכיים - שליחת דפי הסבר של שפ"י / מרכז חוסן ועוד - שימו לב להשתמש בחומרים מתוקפים ממקורות מוסמכים)

** גם אנחנו, המבוגרים, צריכות-ים לדבר על המצב, ולא ללכת עם תחושת מועקה.

מחקרים מראים שדיבור מסייע בהפגת חרדות, הורדת לחץ ושחרור הורמונים שמיטיבים איתנו.



3. תנועה  

תנועה היא מרכיב מרכזי בהורדת מתח - ריקודים יחד, סטים קצרים של ספורט משותף הורים וילדים,

משחקי קואורדינציה (מצוינים לחשיבה, תנועה, שיווי משקל ועוד), יוגה ומתיחות ועוד.



4. אפשרויות לרגיעה

מדיטציה פשוטה

תרגילי נשימות פשוטים 

מיינדפולנס (סוג של מדיטציה)

שירה של שירים אהובים (עדיף ביחד)

דמיון מודרך פשוט (לאו דווקא של מטפלים, יש ספרים נהדרים היום של דמיון מודרך לשימוש אישי)



זיכרו, שמירה על עצמכן-ם חשובה עבורכן-ם ועבור משפחותיכם וחבריכם,
ומקבלי ההחלטות - זיכרו שצוותי החינוך הם גם עובדי המערכת וגם אזרחי המדינה.

כמה כתבות על הצוותים מהשבוע האחרון:


כתבה במאקו - האם המורים הם בשר התותחים של המערכת?


YNET- למידה בחצרות ובאולמות


בריאות וימים טובים, שרון.


כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי - רמון.

2 תגובות:

  1. מקיף וממליצה לקרוא. תודה לכותבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה נורה, אשמח מאוד שתעבירי למי שנראה לך רלוונטי

      מחק